CLOSE

BACK

Textile Posters

2022.3.29 – 4.24

Hagiso, Tokyo
Installation photographs and video by Ryohei Tomita

Project: Textile Posters

Tokuko Shimizu’s textile posters were produced in conjunction with an exhibition by the artist group “Danger Museum,” consisting of Tokuko’s daughter, Miho Shimizu, and Oiven Lemberg. Her Posters III” is based on the relationship between mother and daughter that surrounds the textile posters.
 Who should we say is the author of the series of posters created by the mother based on the instructions sent by the daughter via e-mail, sometimes without regard to those instructions?
To visualize this question, Gottingham came up with the idea of photographing the backs of the posters, where the embroidery hand is visible, and the embroidered signatures on the inside of the lining. However, when Gottingham saw a mother and daughter working together to unravel the lining of the poster to reveal the backside, he decided to have them act it out in front of the camera and film it. As their hands fold in and out of each other around the textile, Gottingham captured the relationship between mother and daughter, as well as the moment when the boundaries of authorship blur.

2022.3.29 – 4.24

Hagiso, Tokyo
Installation photographs and video by Ryohei Tomita

Project: Textile Posters

清水徳子のテキスタイルポスターは、徳子の娘である清水美帆とオィブン・レンバーグによるアーティストグループ”Danger Museum”の展覧会に合わせて制作された。《Her Posters Ⅲ》はテキスタイルポスターを取り巻く母娘の関係性を軸に出発した作品である。
娘がメールで送る指示をもとに、時にはその指示を顧みずに母が制作した一連のポスターの作者はいったい誰と言うべきなのか?
その問いをビジュアライズすべく、刺繍の手つきが見えるポスターの裏側や、裏地の内側に刺繍で施されているサインを撮影することをゴッティンガムは思いついた。しかし、裏側を露わにすべく母娘ふたりが共同してポスターの裏地を解いている様子を見たゴッティンガムは、その様子をカメラの前で演じてもらい撮影することにした。テキスタイルを中心に、ふたりの手が折り重なったり離れたりする様子を前にして、ゴッティンガムが捉えたのは、母娘の関係性であり、作者性の境界が曖昧になる瞬間でもある。